Wat is magnesium?

Magnesium is een mineraal. Mineralen zijn heel belangrijk voor je lichaam omdat ze er voor zorgen dat vitaminen hun werk goed kunnen doen. Magnesium stuurt meer dan 300 enzymen aan. Deze enzymen zorgen ervoor dat allerlei processen in je lijf goed verlopen. Magnesium is dus noodzakelijk! Zo zorgt Magnesium onder andere voor: ontspanning van spieren en bloedvaten, verhoogde weerstand tegen spanning en stress, versterking van het geheugen en concentratievermogen, overdracht van zenuwprikkels en het goed functioneren van je spieren.

Hoe ontstaat een tekort?

Als je een gestrest leven hebt, verbruik je meer magnesium dan wanneer je meestal rustig en kalm bent. Ook bij veel lichamelijke arbeid/sporten verbruikt je lichaam veel magnesium. Cafeïne, fosfor, suiker, calcium, hoge natrium inname, diuretica en alcohol leiden tot een verhoogde uitscheiding van magnesium in de urine en kan resulteren in een tekort. Ons huidige voedingspatroon bevat vaak te weinig magnesium, terwijl onze werk-, prive- en socialestresslevels veel magnesium verbruiken. De moderne westerse landbouwmethoden die de bodem steeds verder uitputten, zullen naar verwachting het probleem van de magnesiumtekorten alleen maar verergeren. In de ekologische-biologische landbouw zit vaak meer magnesium in de grond en de gewassen.

Massage en magnesium

Verander deze titel
Zoals je leest kunnen we allemaal wel wat extra Mg gebruiken. Vooral als je klachten hebt is Mg een aanrader! Het ontspant de spieren gelijk en geeft verlichting. Zelfs als je geen klachten hebt is het verstandig om Mg te gaan gebruiken. De aanbevolen hoeveelheid is voor een volwassen man 300-350 mg en voor een volwassen vrouw 250-350mg. Met de spray kun je ervoor zorgen dat je je dagelijke dosis via de huid binnenkrijgt. Na de massage kun je ervoor kiezen om je nog extra te laten masseren met magnesiumgel. De huid is nog warm waardoor de magnesium beter wordt opgenomen.